Genom att besöka fei.se godkänner du vår användning av cookies i enlighet med vår cookiepolicy.

Marknadsekonom DFEI 120 hp

Marknadsekonom DFEI är en utbildning för dig som efterfrågar gedigna kunskaper i marknadsföring, företagsekonomi, nationalekonomi och ledarskap. Du får ett ordentligt kompetenslyft som du har direkt nytta av i din karriär. Utbildningen är unikt flexibel. Du har möjlighet att påbörja studierna upp till sex gånger per år. Studierna leder till ett professionellt diplom från FEI samt 120 högskolepoäng och en Högskoleexamen i företagsekonomi med inriktning marknadsföring från Högskolan Väst. Välj att studera på plats i Stockholm eller på distans med FEIFLEX.

Nästa kursstart
4 december 2019
Omfattning

28 månader

Avgift 255 000 kr
Ordinarie avgift ex. moms

Översikt

Om utbildningen

Marknadsekonom DFEI 120 hp ger en företagsekonomisk och juridisk grund följt av ordentligt fördjupade kunskaper inom marknadsföringens olika delmoment inklusive marknadsanalys, marknadskommunikation och marknadsrätt. Utbildningen ger också kunskaper i redovisning inklusive bokslut samt nationalekonomi och statistik. Ett examensarbete som med fördel är kopplat till ditt arbete, avslutar utbildningen.

För vem?

Marknadsekonom DFEI 120 hp riktar sig till dig som främst har försäljning och/eller marknadsföring som din huvudsakliga arbetsuppgift; du vill utvecklas ytterligare för att kunna bidra mer strategiskt i marknadsföringsarbetet. Utbildningen är också lämplig för dig som vill uppnå en ökad marknadsorientering i en annan roll, exempelvis som företagsledare, linjechef, produktchef eller projektledare.

Allmänt om förkunskaper

Utbildningarna vänder sig till en målgrupp som har arbetslivserfarenhet. Vi rekommenderar arbetsgivare att nominera medarbetare med minimum fem års erfarenhet (i praktiken har de flesta deltagare betydligt längre erfarenhet, genomsnittsåldern är 34 år).

Utbildningsbakgrunden kan variera, den viktigaste egenskapen är att deltagaren har kapaciteten att bidra med erfarenheter och input i utbildningen och, förstås, att klara studier på högskolenivå. Vi rekommenderar allmän behörighet för högskolestudier, dvs. avslutad gymnasieskola, men utbildningarna är även relevanta för den som har tidigare akademiska studier på meritlistan.

Modernt och flexibelt studieupplägg

Studiernas utformning utgår från att du har ett krävande arbete och att du också har ett liv utanför arbetet! Lektioner på FEI ges i tvådagarspass var sjunde vecka. Mellan passen läser du in litteratur och studerar online. Tekniken är modern och flexibel, du har stora möjligheter att studera att välja när och var du ska studera.

Sammantaget får du lika mycket kontakttid med lärare, handledare och medstudenter som i en ”traditionell” utbildning! Utbildningen omfattar totalt två och ett halvt års studier.

Innehåll som du har nytta av

Marknadsekonom DFEI består av två block som innehåller noggrant utvalda kurser. Det första blocket ger nödvändiga kunskaper i bland annat företagsekonomi, ledarskap och juridik. Block två erbjuder specialiserade kurser för dig som gör karriär och har en ansvarsbefattning inom marknadsföring eller försäljning. Arbetet kan med fördel vara kopplat till din arbetsgivare eller bransch.

De bästa lärarna

Vi har handplockat de bästa lärarna, dels från näringslivet, dels den akademiska världen. Det ger en bra mix och säkerställer att du får kunskaper som är både praktiskt relevanta och har en förankring i de senaste rönen inom forskning.

Avgiften uppdelad på tre år

Vi vet att nästan alla arbetsgivare tycker att kompetensutveckling är viktigt. Vi vet också att pressen att hålla kostnader nere är tuff. I Marknadsekonom DFEI faktureras avgiften därför årsvis.

Arbetsgivare och medarbetare binder sig för ett block i taget. Det ger både kontinuitet och flexibilitet. I avgiften ingår all undervisning och handledning, litteratur och studiematerial, kaffe och luncher i samband med undervisning.

Examen från FEI

FEI är ett av Sveriges äldsta utbildningsföretag och vi har ett grundmurat gott rykte i näringslivet. Vi är kända för att lära ut handfast kunskap som direkt kan användas i arbetet. Många av våra alumni återfinns på ledande befattningar i företag och organisationer, i Sverige och utomlands. Med en DFEI-examen står du väl rustad i din fortsatta karriär.

Högskolepoäng och högskoleexamen

Marknadsekonom DFEI har den unika fördelen att du får dubbla examina. Utöver examen från FEI har du också möjlighet att få en Högskoleexamen i företagsekonomi med inriktning marknadsföring. Examen utfärdas av Högskolan Väst. Det är en kvalitetsstämpel och ett viktigt bevis för både medarbetare och arbetsgivare att kursinnehåll och genomförande uppfyller akademiska kriterier och krav.

Fakta

Omfattning

2,5 års studier parallellt med arbetet. Lektioner på FEI ges i tvådagarspass var sjunde vecka. Mellan passen läser du in litteratur och studerar online.

Utbildningsstarter

Marknadsekonom DFEI ger dig flexibilitet. Du kan påbörja utbildningen 6 gånger per år.

Tentamen

Varje delkurs har ett eller flera examinationsmoment, t ex:

  • Skriftlig tentamen som sker i Stockholm eller, om möjligt, på annan ort efter överenskommelse med FEI (särskild avgift kan utgå om tentamen sker på annan ort)
  • Inlämningsuppgift, enskilt eller i grupp
  • Muntlig presentation

DFEI-Examen

Godkänt resultat i samtliga delkurser leder till Diplom från FEI med examensbeteckningen Marknadsekonom DFEI.

Högskolepoäng

Godkänt resultat i respektive delkurs ger akademiska högskolepoäng från Högskolan Väst. Delkurserna omfattar 7,5 respektive 15 högskolepoäng. Godkänt resultat i samtliga delkurser ger sammanlagt 120 högskolepoäng .

Högskoleexamen

Efter utbildningen kan deltagaren ansöka om en Högskoleexamen i företagsekonomi med inriktning marknadsföring omfattande 120 högskolepoäng. Examen utfärdas av Högskolan Väst.

Avgift

Avgiften uppgår 255 000 kr exkl. moms. Avgiften delas upp och faktureras årsvis.

Kursavgiften måste betalas av arbetsgivaren. Arbetsgivaren binder sig för ett block i taget. I avgiften ingår kurslitteratur och annat kursmaterial, ordinarie tentamina i Stockholm, samt lunch och kaffe vid seminarier på FEI.

Eget företag? Delbetala med FEI Studielån från 4 526 kr/mån.

Antagningskrav

Vi välkomnar anmälningar från motiverade medarbetare som har arbetsgivarens stöd och backning. Vi rekommenderar att du har minst fem års arbetslivserfarenhet, helst längre. Vidare att du har en befattning med ansvar: till exempel för produkt / kund / kundgrupp / område / projekt / lönsamhet. Din utbildningsbakgrund kan variera, det viktiga är att du har kapacitet att klara av studierna. Vi rekommenderar att du har allmän behörighet för högskolestudier, dvs. avslutad gymnasieskola men Marknadsekonom DFEI är även relevant för dig som har tidigare akademiska studier på meritlistan.

Uppdragsavtal

Kursen är ett samarbete mellan FEI och Högskolan Väst. Företaget som anmäler deltagare till kursen ingår ett avtal med Högskolan Väst angående uppdragsutbildning. Vid anmälan kommer beställaren ombes att bekräfta villkoren.

Studiernas upplägg

Modernt och flexibelt med FEIFLEX

Hela utbildningen ges med FEIFLEX. Studiernas utformning utgår från att du har ett krävande arbete och att du också har ett liv utanför arbetet. En kurs omfattande 7,5 högskolepoäng genomförs under cirka sju veckor. Heldagspass inleder och avslutar kursen, däremellan ges veckovisa webinarier enligt följande modell:

Kurs 7,5 hp
Vecka Lektionsform Tid Var
1 Seminarium 09.00-16.00 Stockholm/Online
2 Webinarium 17.30-19.00 Online
3 Webinarium 17.30-19.00 Online
4 Webinarium 17.30-19.00 Online
5 Webinarium 17.30-19.00 Online
6 Webinarium 17.30-19.00 Online
7 Seminarium 09.00-16.00 Stockholm/Online
8 Tentamen 09.00-12.00 Stockholm/enl ök

 

Mellan passen förväntas du läsa litteratur och artiklar samt göra övningar och arbeten.

Live och inspelat

En stor fördel med FEIFLEX är att du alltid kan medverka aktivt, var du än väljer att befinna dig, i klassrummet på FEI eller på distans. Sammantaget får du lika mycket kontakttid med lärare, handledare och med studenter som i en ”vanlig” utbildning.

FEIFLEX innebär dessutom att alla lektioner spelas in och går att se i efterhand, när och var  du vill . Det är en stor fördel . Du kanske vill repetera ett avsnitt för att förstärka inlärningen eller behöver ta igen en lektion som du inte har haft möjlighet att delta på.

Kursinnehåll Block 1, 60 hp

Försäljning, förhandling och dialogkonst, 7,5 hp

Om kursen

Efter fullgjord kurs ska deltagaren kunna medverka i genomförandet av en affärsförhandling och kunna genomföra en försäljning. Deltagaren ska ha en god förståelse för skillnaden mellan dialog och debatt samt kunna skapa samförstånd i en grupp med motstridiga intressen genom att tillämpa dialogkonst och därmed skapa gemensamt mål.

Som separat kurs

Kursen kan också läsas separat, klicka här för information om samtliga kurstillfällen.

Organisations- och vetenskapsteori, 7,5 hp

Om kursen

Denna kurs tar upp och behandlar teorier för organisationsutveckling generellt. Den utgår från en historisk analys av hur organisationsrecept genereras samt från vetenskapliga tolkningar av hur man kan klassificera organisationskoncept och vilken tillämpbarhet dessa kan ha.

I kursen behandlas även de drivkrafter som ligger bakom genereringen av organisationskoncept. Kursen tar också upp etiska och moraliska ställningstaganden med avseende på organisationsutveckling.

Som separat kurs

Kursen kan också läsas separat, klicka här för information om samtliga kurstillfällen.

Juridisk översiktskurs, 15 hp

Om kursen

Efter genomgången kurs ska deltagaren ha förståelse för rättsreglernas sammanhang och plats i samhället genom kunskaper om rättssystemets uppbyggnad, olika rättssystem och rättsregler. Deltagaren ska vidare utifrån främst företagandets men även enskildas perspektiv kunna identifiera juridiska problem genom kunskaper särskilt inom området civilrätt.

Deltagaren ska också kunna lösa enklare juridiska problem och frågeställningar genom kunskaper om juridisk systematik och metod.

Som separat kurs

Kursen kan också läsas separat, klicka här för information om samtliga kurstillfällen.

Verksamhets- och ekonomistyrning, 7,5 hp

Om kursen

Efter genomförd kurs ska deltagaren förstå och kunna hantera ekonomiska grundbegrepp inom budgetering, kalkylering och ekonomisk analys. Efter kursen har deltagaren lärt sig praktisk tillämpning av grundläggande ledningsverktyg för att fatta beslut angående taktiska och operativa produktval samt investeringsbedömningar.

Som separat kurs

Kursen kan också läsas separat, klicka här för information om samtliga kurstillfällen.

Marknadsföring, 7,5 hp

Om kursen

Efter genomgången kurs ska deltagaren ha grundläggande kunskap om marknader och marknadsföring. Deltagaren ska känna till marknadsföringens teoretiska grunder och vara väl förtrogen med marknadsföringens grundläggande begrepp och modeller. Vidare ska deltagaren kunna återge och förklara dessa grundläggande begrepp och modeller samt kunna tillämpa de grundläggande principerna för marknadsplanering på ett givet problem.

Som separat kurs

Kursen kan också läsas separat, klicka här för information om samtliga kurstillfällen.

Mikroekonomi, 7,5 hp

Om kursen

Efter kursen ska deltagaren ska behärska grundläggande begrepp och metoder samt kunna genomföra enklare mikroekonomiska analyser. Vidare ska kursdeltagaren kunna beräkna alternativkostnaden och förklara vad som påverkar efterfråge- och utbudskurvan på en varumarknad samt betydelsen för pris och kvantitet. Hen ska också förstå begreppet elasticitet och grunden för konsumenternas efterfrågan, d.v.s. nyttoteorin och indifferenskurvor.

Som separat kurs

Kursen kan också läsas separat, klicka här för information om samtliga kurstillfällen.

Externredovisning, 7,5 hp

Om kursen

Efter kursen skall deltagaren förstå och kunna hantera redovisningens material med hänsyn till redovisningens teori och praxis. Deltagaren har även lärt sig praktisk tillämpning av redovisning, olika principer för värdering av tillgångar och skulder samt grundläggande rutiner för finansiell rapportering.

Vidare har deltagaren erhållit kunskap om hur räkenskapsinformation kan analyseras och tolkas, samt fått förståelse för den externa redovisningens betydelse i samhället.

Som separat kurs

Kursen kan också läsas separat, klicka här för information om samtliga kurstillfällen.

Kursinnehåll Block 2, 60 hp

Redovisning B, 7,5 hp

Om kursen

Kursen bygger vidare på och utvecklar de kunskaper som inhämtades i Externredovisning. Efter kursen ska deltagaren ha fördjupad kunskap inom årsredovisning och bokslut i aktiebolag, samt även kunskaper inom koncernredovisning, räkenskapsanalys och finansiering.

Som separat kurs

Kursen kan också läsas separat, klicka här för information om samtliga kurstillfällen.

Marknadskommunikation, 7,5 hp

Om kursen

Efter genomförd kurs ska deltagaren ha kunskap om marknadskommunikation som ett vidare begrepp, vilket omfattar alla de verktyg som företaget använder för att positionera sig hos, och kommunicera med, omgivningen. Efter kursen ska deltagaren också förstå vikten av kommunikation vid relationsskapande med främst konsumenter men även företagens övriga intressenter.

Utöver detta ska deltagaren ha kunskap om modeller och teorier för att förstå kommunikation och med dessa modeller och teorier kunna analysera den omgivning som påverkar kommunikationens utformning.

Som separat kurs

Kursen kan också läsas separat, klicka här för information om samtliga kurstillfällen.

Makroekonomi, 7,5 hp

Om kursen

Makroekonomi behandlar frågor samhällsekonomiska frågor som inflation, konjunktursvängningar, arbetslöshet och tillväxt. Kursen är relevant för alla som behöver en bred förståelse för hur den svenska ekonomin fungerar och hur företag ska förhålla sig till förändringar i dess omvärld.

Som separat kurs

Kursen kan också läsas separat, klicka här för information om samtliga kurstillfällen.

Marknadsrätt, 7,5 hp

Om kursen

Efter avslutad kurs ska den deltagaren ha grundläggande kunskap om nationella och EG-rättsliga marknads- och konkurrensrättsliga regler. Deltagaren ska kunna tillämpa marknads- och konkurrensrättsliga regler vid marknadsföring ur ett internationellt perspektiv. Deltagaren ska också kunna bedöma företags agerande på en konkurrensutsatt marknad ur ett konkurrensrättsligt perspektiv samt ha kunskaper om grundläggande juridisk metod. Vidare ska deltagaren ska ha förståelse för grunderna för EU:s och andra internationella rättssystem.

Som separat kurs

Kursen kan också läsas separat, klicka här för information om samtliga kurstillfällen.

Tillämpad statistik – att samla och sammanfatta data, 7,5 hp

Om kursen

Statistik är läran om hur data kan användas för att förstå verkligheten bättre. När datamaterialet väl är insamlat kommer det spännande momentet att sammanfatta materialet – bekräfta förväntade mönster och kanske finna nya. Den beskrivande statistiken kan ge nya tankar och idéer som kanske ingen tänkt på tidigare. Kursen innehåller två datorlaborationer där man guidas i det statistiska detektivarbetet med anvisningar och handledning.

Som separat kurs

Kursen kan också läsas separat, klicka här för information om samtliga kurstillfällen.

Marknadsundersökning, 7,5 hp

Kursens mål

Kursen syftar till att ge studenten kunskaper i hur en marknadsundersökning genomförs.
Efter genomgången kurs ska studenten:

Kunskap och förståelse:
1. kunna redogöra för, diskutera och kritiskt granska marknadsundersökningens alla steg,
från inledande problemanalys till metodval, urval, olika datainsamlingstekniker samt analys
och tolkning av data, relaterat till aktuell forskning inom området

Färdighet och förmåga:
2. ha förmåga att självständigt planera, genomföra (dvs söka, samla in, värdera och kritiskt tolka information), dokumentera och presentera marknadsundersökningar muntligen och
skriftligen i enlighet med givna anvisningar, akademiska krav på språk och form samt inom givna tidsramar
3. kunna utföra den statistiska bearbetning som krävs i kvantitativa
marknadsundersökningar

Värderingsförmåga och förhållningssätt:
4. kunna kritiskt bedöma, granska och diskutera marknadsundersökningar, vetenskapliga undersökningar och rapporter

Examination

Kursen examineras genom ett projektarbete i form av en fullständig marknadsundersökning inkluderande alla steg med muntlig och skriftlig redovisning, granskning av en marknadsundersökning samt individuella inlämningsuppgifter.

Poäng

7,5 högskolepoäng (ECTS)

Organisation och ledarskap, 7,5 hp

Om kursen

Efter genomförd kurs ska deltagaren ha förståelse för hur ett gott och effektivt ledarskap kan utövas i olika situationer och om individens och gruppens roller i organisationen. Deltagaren lär sig också om organisationssystemet utifrån individ- och grupperspektiv och som en förutsättning för ledarskap.

Effekterna av ledarskap för individen och organisationen ska också kunna förstås liksom ledarskapets värdegrunder. Ett mål är också att deltagaren ska få insikter om generella drivkrafter som påverkat synen på ledarskap över tiden.

Som separat kurs

Kursen kan också läsas separat, klicka här för information om samtliga kurstillfällen.

Examensarbete för högskoleexamen i företagsekonomi, 7,5 hp

Kursens mål

Målet med kursen är att studenten ska nå teoretisk och vetenskaplig kunskap inom ett utvalt område, samt utveckla sådana färdigheter som fordras för att skriva ett självständigt arbete med akademisk prägel. Kursen examinerar de nationella målen för högskoleexamen i företagsekonomi.

  • Formulera och avgränsa problem
  • Söka relevant information och kritiskt granska undersökningsresultat
  • Planera och genomföra en undersökning på ett självständigt sätt
  • Färdigställa en rapport och presentera den i muntlig och skriftlig form

Innehåll

Examensarbetet bygger i hög grad på egna initiativ och självständigt arbete av kursdeltagarna. De tränas att skriva sig igenom hela processen, med syftet att göra val och avvägningar tydliga och explicita och för att kunna presentera och kommentera sitt eget och andras material på ett noggrant och genomtänkt sätt.

I kursen ingår också individuella studier för att fördjupa egna kunskaper inom de områden som är relevanta för det egna arbetet.

Poäng

7,5 högskolepoäng (ECTS)

Högskolan Väst

Högskolan Väst är FEI:s samarbetspartner. Högskolan, som är baserad i Trollhättan, står för ett arbetsintegrerat lärande som synsätt och metod som präglar verksamheten.

Högskolor ska samverka med det omgivande samhället. En del i samverkansuppdraget handlar om fortbildning av yrkesverksamma. När detta sker på uppdrag av extern finansiär kallas det uppdragsutbildning.

Uppdragsutbildning regleras av Förordning om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760). Därutöver finns Universitets- och högskolerådets föreskrifter om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (UHRFS 2013:11).

Reglerna ovan innebär bland annat att företaget som anmäler deltagare till utbildningen/kursen ingår ett avtal med Högskolan Väst avseende uppdragsutbildning. Vid anmälan av kursdeltagare, som görs online, kommer beställaren ombes att bekräfta avtalsvillkoren, en pdf-fil med det godkända avtalet skickas därefter till arbetsgivaren via e-post.

Det är viktigt att notera att utbildnings- /kursavgiften måste betalas av arbetsgivaren. Arbetsgivaren måste vara en juridisk person (således kan inte enskild firma ingå uppdragsavtal).

Senast på FEI

Efter en välbehövlig semester är FEI:s mäklarstuderande tillbaka i skolbänken igen. Det här är sista terminen och efter sluttentamen 25 november är alla tre färdiga mäklare.

Läs mer

Efter utbildningen till fastighetsmäklare på FEI valde Filip att läsa Civilekonom 60 hp. Han får på så sätt en kandidatexamen och ökar sin kompetens för att bli konkurrenskraftig i mäklarbranschen.

Läs mer

Deltagare från hela landet samlades när FEI startade upp höstens YH-utbildningar som ges med den nya generationen FEIFLEX. Digitala klassrum med kameror, mikrofoner och skärmar gör att deltagarna kan vara...

Läs mer

Är det något du undrar över?Vill du anmäla dig, fråga och diskutera utbildningsval eller söker kontakt med FEI i andra ärenden.
+