Översikt
Denna YH-kurs vänder sig till dig som arbetar inom restaurangbranschen. Kursen strävar efter att ge dig kompetenser för att tillämpa digitala strategier, automatisera manuella moment och optimera intäkter. Kursen bedrivs på halvfart (50%), är kostnadsfri och CSN-berättigad. Du kan studera parallellt med arbetet, var du än är, med hybridformatet FEIFLEX.
Om YH-kursen Revenue Management för Restaurang:
Denna YH-kurs har en stark teoretisk förankring inom restaurangbranschens digitala och ekonomiska områden. Syftet är att ge djupgående kunskaper och praktiska färdigheter som möjliggör en holistisk syn på branschen, för att du ska kunna möta de utmaningar som dagens restaurangverksamheter står inför.
Du lär dig om:
- Nyckeltal som styr intäkterna
- Prissättningsstrategier i restaurangbranschen
- Bostonmatrisen (tillväxt- marknadsandelsmatrisen)
- Hur digitaliseringen och nya tekniska lösningar påverkar restaurangbranschen samt dess nytta
- Hur digitala arbetssätt kan vara en konkurrensfördel
- Vilka digitala system som finns att tillgå
- Olika digitala marknadsföringskanaler
Behörighet och urval:
För denna YH-kurs krävs grundläggande behörighet för yrkeshögskolan. Det innebär avslutad gymnasieexamen eller motsvarande, samt goda kunskaper i svenska.
För att vara behörig till kursen krävs minst sex månader relevant yrkeserfarenhet från restaurangbranschen.
Genomförande
Omfattning:
Kursen sker på halvfart (50%) under 14 veckor och omfattar 35 YH-poäng.
Metodik:
Kursen består av en blandning av träffar, case, diskussionstillfällen och självstudier.
Genom vårt hybridformat FEIFLEX kan du välja om du vill delta i undervisningen på plats hos FEI i Stockholm eller online på distans, med känslan av att du närvarar i klassrummet. Undervisningen spelas dessutom in så att du har möjlighet att se och repetera i efterhand.
Undervisningen är inriktad på tillämpning, varvat med teoretiska block, och är utformad så att de studerande utvecklar de kunskaper, kompetenser och färdigheter som krävs för yrket. Kursens yrkesrelevans kommer pedagogiskt att tydliggöras genom följande:
- Entreprenöriellt lärande i form av problembaserade uppgifter, projektarbeten och praktikfall
- Teoretiska och praktiska tillämpningar
- Gruppövningar
- Medverkan av föreläsare från arbetslivets olika verksamheter
- Studiebesök