Marknadsföring för icke-ekonomer

Lär dig hur marknadsaktiviteter fungerar och bidrar till verksamhetens framgång.

Översikt

Den här kursen i marknadsföring för icke-ekonomer ger dig snabba kunskaper i hur modern marknadsföring kan bidra till ökad försäljning. Du får ett bra grepp om hur marknadsföring fungerar. Du kan använda kunskaperna både internt och för externa tjänster från till exempel en reklam-, kommunikations- eller webbyrå.

Om kursen Marknadsföring för icke-ekonomer:

Under kursen får du lära dig mer om olika marknadssituationer och vilka konkurrensmedel som står till förfogande, samt hur du kan samordna och utveckla dessa i en marknadsplan. Kursen syftar också till att ge dig en kunskapsbas för att du ska kunna bedöma externa leverantörer inom marknadsföring och anlita de som är bäst och kostnadseffektivast för din verksamhet. Efter kursen har du både ett strategiskt perspektiv och praktiska kunskaper om hur marknadsföringen ska bidra till din verksamhets framgång.

Du lär dig om:

  • Olika slags marknadsaktiviteter och hur de påverkar intäkterna
  • Hur du bedömer externa leverantörer inom marknadsföring
  • Hur du utvecklar en marknadsplan

Kursen riktar sig till:

Kursen vänder sig till dig som vill lära dig hur marknadsaktiviteter fungerar och påverkar verksamhetens intäkter. Denna kurs vänder sig inte i första hand till personer i marknadsföringsbefattningar utan till exempelvis projektledare, chefer, entreprenörer och företagsledare som vill arbeta smartare med verksamhetens position på marknaden.

Kursinnehåll

  • Marknadsföringens grunder
  • Strategisk och taktisk marknadsföring
  • Efterfrågebegrepp och konkurrensmedel
  • Marknadskommunikation inklusive digital kommunikation
  • Marknadsplanen

Genomförande

Omfattning:

En förmiddag i veckan kl. 09.00–12.00 under 3 veckor.

Metodik:

Kursen genomförs med FEIFLEX vilket betyder att du vid varje lektionstillfälle kan välja om du vill närvara i FEI:s klassrum, eller delta live online på distans, med känslan av att du är på plats. Lektionerna spelas dessutom in så att du kan repetera i efterhand.

Intyg och certifikat:

Samtliga deltagare som uppfyller närvarokravet på minst 70 % erhåller FEI:s studieintyg med kursbeskrivning.

Avgift:

9 800 kr exkl. moms. I avgiften ingår kurslitteratur och annat kursmaterial samt lunch och/eller kaffe. Avgiften faktureras före kursstart.

Vanliga frågor och svar

Vanliga frågor och svar

  • Behöver jag ha tidigare kunskaper inom marknadsföring?
  • Passar kursen för mig som inte jobbar med marknadsföring?
  • Kommer jag lära mig utvärdera externa marknadsföringstjänster?
  • Hur lång tid tar kursen?

Hittar du inte det du söker?
Vi hjälper dig.