Marknadsföring, 7,5 hp

Marknadsföring, 7,5 hp ger en introduktion till marknadsföring. Den är lämplig för dig som arbetar med försäljning eller marknadsföring. Kursen vänder sig dessutom till medarbetare som inte har marknadsföring som huvudsaklig arbetsuppgift men som vill få bättre kunskaper inom detta viktiga område.

Nästa kursstart
12 september 2019
Omfattning

7 veckor: 2 dagar + 5 kvällar

Avgift 26 900 kr
Ordinarie avgift ex. moms

Översikt

Kursinnehåll

  • Marknadsföringens grundläggande begrepp och modeller
  • Den strategiska marknadsplaneringsprocessen
  • Marknadsanalys med fokus på omgivning och köparbeteenden
  • Konkurrensanalys och konkurrensmedel
  • Marknadsföringsstrategier med fokus på segmentering, målmarknad och positionering
  • Varumärkets betydelse och varumärkesstrategier, produktbeslut, prissättning, distribution och marknadskommunikation
  • Taktisk marknadsföring

Efter kursen

Efter genomgången kurs ska deltagaren ha grundläggande kunskap om marknader och marknadsföring. Deltagaren ska känna till marknadsföringens teoretiska grunder och vara väl förtrogen med marknadsföringens grundläggande begrepp och modeller. Vidare ska deltagaren kunna återge och förklara dessa grundläggande begrepp och modeller samt kunna tillämpa de grundläggande principerna för marknadsplanering på ett givet problem.

Genomförande

Kursen ges med FEI FLEX. FEI FLEX innebär att lektionerna genomförs i klassrum samtidigt som de direktsänds. Vid kursens heldagsseminarier kan du välja om du vill närvara på plats i FEI:s lokaler alternativt på distans. Vid de kortare veckovisa webinarierna rekommenderar vi alltid medverkan på distans. Oberoende av vilken närvaro du väljer gäller att du ska medverka aktivt. Du kan dessutom se lektionerna i efterhand, hur många gånger du vill.

Litteraturinläsning och arbetsuppgifter görs också på distans. Kursen avslutas med ytterligare en heldag. Tekniken är modern, flexibel och lättillgänglig, du har stora möjligheter att välja när och var du ska studera. En studieform som är effektiv och attraktiv; både för dig och din arbetsgivare.

Fakta

Omfattning

2 dagar och 5 kvällar under cirka 7 veckor på plats eller på distans via FEI FLEX. Tillfällena inkluderar seminarier, webinarier, handledarstöd och andra aktiviteter online. Klicka på nästa kurstillfälle för att se schema med datum.

Tentamen

Kursen har två examinationsmoment:

  • Skriftlig tentamen som sker i Stockholm eller, om möjligt, på annan ort efter överenskommelse med FEI (särskild avgift kan utgå om tentamen sker på annan ort)
  • Inlämningsuppgift med muntlig presentation som sker i samband med undervisning i Stockholm

Högskolepoäng

Godkänt resultat i respektive delkurs ger akademiska högskolepoäng från Högskolan Väst. Kursen omfattar 7,5 högskolepoäng (hp).

Intyg

Samtliga deltagare som uppfyller närvarokravet på minst 70 % erhåller FEI:s studieintyg med kursbeskrivning. Deltagare får också kursintyg från Högskolan Väst.

Avgift

26 900 kr exkl. moms. Kursavgiften måste betalas av arbetsgivaren. I avgiften ingår kurslitteratur och annat kursmaterial, ordinarie tentamina i Stockholm, samt lunch och kaffe i samband med lektioner på FEI. Kursavgiften faktureras före kursstart. Betalningsvillkor 30 dagar.

Eget företag/privatperson? Delbetala med FEI Studielån från 478 kr/mån.

Allmänna villkor

Kursen är ett samarbete mellan FEI och Högskolan Väst. Företaget som anmäler deltagare till kursen ingår ett avtal avseende uppdragsutbildning. Villkor framgår och bekräftas vid anmälan.

Kursserien

Läs mer om kurserna i vårt akademiska specialistutbud inom marknadsföring:

 

Ingår även i

Kursen kan läsas fristående men den ingår också i utbildningar:

Högskolan Väst

Högskolan Väst är FEI:s samarbetspartner. Högskolan, som är baserad i Trollhättan, står för ett arbetsintegrerat lärande som synsätt och metod som präglar verksamheten.

Högskolor ska samverka med det omgivande samhället. En del i samverkansuppdraget handlar om fortbildning av yrkesverksamma. När detta sker på uppdrag av extern finansiär kallas det uppdragsutbildning.

Uppdragsutbildning regleras av Förordning om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760). Därutöver finns Universitets- och högskolerådets föreskrifter om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (UHRFS 2013:11).

Reglerna ovan innebär bland annat att företaget som anmäler deltagare till utbildningen/kursen ingår ett avtal med Högskolan Väst avseende uppdragsutbildning. Vid anmälan av kursdeltagare, som görs online, kommer beställaren ombes att bekräfta avtalsvillkoren, en pdf-fil med det godkända avtalet skickas därefter till arbetsgivaren via e-post.

Det är viktigt att notera att utbildnings- /kursavgiften måste betalas av arbetsgivaren. Arbetsgivaren måste vara en juridisk person (således kan inte enskild firma ingå uppdragsavtal).

Senast på FEI

Den internationella forskarkonferensen Uddevalla Symposium arrangeras i L’Aquila i Italien den 27–29 juni. Årets tema är ”Tillvarata regioners potential genom entreprenörskap och innovation”.

Läs mer

Hej Anton, sommaren närmar sig! Ska det bli skönt med lov och studieuppehåll eller kommer du att sakna pluggandet? – Alla som studerar ser nog fram emot sommarlovet, att få...

Läs mer

Yrkeshögskolan har länge varit populär bland både deltagare och arbetsgivare, delvis för att en stor del av utbildningen är praktik inom yrket. Hela nio av tio får jobb inom ett...

Läs mer

Är det något du undrar över?Vill du anmäla dig, fråga och diskutera utbildningsval eller söker kontakt med FEI i andra ärenden.
+