Marknadsekonom DFEI 120 hp

Marknadsekonom DFEI är en utbildning för dig som efterfrågar gedigna kunskaper i marknadsföring, företagsekonomi och ledarskap. Du får ett ordentligt kompetenslyft som du har direkt nytta av i din karriär. Utbildningen är unikt flexibel. Du har möjlighet att påbörja studierna upp till sex gånger per år. Studierna leder till ett professionellt diplom från FEI samt 120 högskolepoäng och en Högskoleexamen i företagsekonomi med inriktning marknadsföring från Högskolan Dalarna. Välj att studera på plats i Stockholm eller på distans med FEI FLEX.

Nästa kursstart
30 augusti 2017
Omfattning
2,5 år - Stockholm & FEI FLEX
Visa varianter på omfattning

2,5 år - Stockholm & FEI FLEX

Avgift 255 000 kr
Ordinarie avgift ex. moms

Översikt

Om utbildningen

Marknadsekonom DFEI 120 hp ger en företagsekonomisk och juridisk grund följt av ordentligt fördjupade kunskaper inom marknadsföringens olika delmoment, bland annat operativ och strategisk marknadsföring, kommunikation, internationella aspekter och relevant juridik. Detta val ger också ytterligare kunskaper i strategiska företagsfrågor, projektstyrning och företagsanalys. Ett examensarbete avslutar utbildningen.

För vem?

Marknadsekonom DFEI 120 hp riktar sig till dig som främst har försäljning och/eller marknadsföring som din huvudsakliga arbetsuppgift; du vill utvecklas ytterligare för att kunna bidra mer strategiskt i marknadsföringsarbetet. Utbildningen är också lämplig för dig som vill uppnå en ökad marknadsorientering i en annan roll, exempelvis som företagsledare, linjechef, produktchef eller projektledare.

Allmänt om förkunskaper

Utbildningarna vänder sig till en målgrupp som har arbetslivserfarenhet. Vi rekommenderar arbetsgivare att nominera medarbetare med minimum fem års erfarenhet (i praktiken har de flesta deltagare betydligt längre erfarenhet, genomsnittsåldern är 34 år).

Utbildningsbakgrunden kan variera, den viktigaste egenskapen är att deltagaren har kapaciteten att bidra med erfarenheter och input i utbildningen och, förstås, att klara studier på högskolenivå. Vi rekommenderar allmän behörighet för högskolestudier, dvs. avslutad gymnasieskola, men utbildningarna är även relevanta för den som har tidigare akademiska studier på meritlistan.

Modernt och flexibelt studieupplägg

Studiernas utformning utgår från att du har ett krävande arbete och att du också har ett liv utanför arbetet! Lektioner på FEI ges i tvådagarspass var sjunde vecka. Mellan passen läser du in litteratur och studerar online. Tekniken är modern och flexibel, du har stora möjligheter att studera att välja när och var du ska studera.
Sammantaget får du lika mycket kontakttid med lärare, handledare och medstudenter som i en ”traditionell” utbildning! Utbildningen omfattar totalt två och ett halvt års studier.

Innehåll som du har nytta av

Marknadsekonom DFEI består av tre block. Det första blocket ger nödvändiga kunskaper i marknadsföring, ekonomi, ledarskap och juridik. Block två erbjuder specialiserade kurser för dig som gör karriär och har en ansvarsbefattning inom marknadsföring eller försäljning. I block tre slutligen, är huvudfokus på ditt examensarbete. Arbetet kan med fördel vara kopplat till din arbetsgivare eller bransch.

 

Block 1 60 hp hp
Försäljning, förhandling & dialogkonst 7,5
Ledarskap & organisationsbeteende 7,5
Handelsrättslig översiktskurs 15
Ekonomistyrning A 7,5
Marknadsföring A 7,5
Projektstyrning 7,5
Extern redovisning A 7,5
Block 2 60 hp hp
Marknadsföring B 7,5
Marknadsrätt 7,5
Företagsstrategi 7,5
Marknadskommunikation 7,5
Internationell marknadsföring 7,5
Branch- & företagsanalys 7,5
Vetenskap & metod I 7,5
Examensarbete 7,5
Summa högskoleexamen 120

 

De bästa lärarna

Vi har handplockat de bästa lärarna, dels från näringslivet, dels den akademiska världen. Det ger en bra mix och säkerställer att du får kunskaper som är både praktiskt relevanta och har en förankring i de senaste rönen inom forskning.

Avgiften uppdelad på tre år

Vi vet att nästan alla arbetsgivare tycker att kompetensutveckling är viktigt. Vi vet också att pressen att hålla kostnader nere är tuff. I Marknadsekonom DFEI faktureras avgiften därför årsvis.

Arbetsgivare och medarbetare binder sig för ett block i taget. Det ger både kontinuitet och flexibilitet. I avgiften ingår all undervisning och handledning, litteratur och studiematerial, kaffe och luncher i samband med undervisning.

Examen från FEI

FEI är ett av Sveriges äldsta utbildningsföretag och vi har ett grundmurat gott rykte i näringslivet. Vi är kända för att lära ut handfast kunskap som direkt kan användas i arbetet. Många av våra alumni återfinns på ledande befattningar i företag och organisationer, i Sverige och utomlands. Med en DFEI-examen står du väl rustad i din fortsatta karriär.

Högskolepoäng och högskoleexamen

Marknadsekonom DFEI har den unika fördelen att du får dubbla examina. Utöver examen från FEI har du också möjlighet att få en Högskoleexamen i företagsekonomi med inriktning marknadsföring. Examen utfärdas av Högskolan Dalarna. Det är en kvalitetsstämpel och ett viktigt bevis för både medarbetare och arbetsgivare att kursinnehåll och genomförande uppfyller akademiska kriterier och krav.

 

Studiernas upplägg

Modernt och flexibelt med FEI FLEX

Hela utbildningen ges med FEI FLEX. Studiernas utformning utgår från att du har ett krävande arbete och att du också har ett liv utanför arbetet. En kurs omfattande 7,5 högskolepoäng genomförs under cirka sju veckor. Heldagspass inleder och avslutar kursen, däremellan ges veckovisa webinarier enliget följande modell:

Kurs 7,5 hp
Vecka Lektionsform Tid Var
1 Seminarium 09.00-16.00 Stockholm/Online
2 Webinarium 17.30-19.00 Online
3 Webinarium 17.30-19.00 Online
4 Webinarium 17.30-19.00 Online
5 Webinarium 17.30-19.00 Online
6 Webinarium 17.30-19.00 Online
7 Seminarium 09.00-16.00 Stockholm/Online
8 Tentamen 09.00-12.00 Stockholm/enl ök

 

Mellan passen förväntas du läsa litteratur och artiklar samt göra övningar och arbeten.

Live och inspelat

En stor fördel med FEI FLEX är att du alltid kan medverka aktivt, var du än väljer att befinna dig, i klassrummet på FEI eller på distans. Sammantaget får du lika mycket kontakttid med lärare, handledare och med studenter som i en ”vanlig” utbildning.

FEI FLEX innebär dessutom att alla lektioner spelas in och går att se i efterhand, när och var  du vill . Det är en stor fördel . Du kanske vill repetera ett avsnitt för att förstärka inlärningen eller behöver ta igen en lektion som du inte har haft möjlighet att delta på.

Schema

Se fullständigt schema med datum och tider.

Kursinnehåll Block 1 60 hp

Försäljnings-, förhandlings- och dialogkonst 7,5 hp

Om kursen

Efter fullgjord kurs ska deltagaren kunna medverka i genomförandet av en affärsförhandling och kunna genomföra en försäljning. Deltagaren ska ha en god förståelse för skillnaden mellan dialog och debatt samt kunna skapa samförstånd i en grupp med motstridiga intressen genom att tillämpa dialogkonst och därmed skapa gemensamt mål.

Som separat kurs

Kursen kan också läsas separat, klicka här för information om samtliga kurstillfällen.

Ledarskap och organisationsbeteende 7,5 hp

Om kursen

Efter genomförd kurs ska deltagaren ha förståelse för hur ett gott och effektivt ledarskap kan utövas i olika situationer och om individens och gruppens roller i organisationen. Deltagaren lär sig också om organisationssystemet utifrån individ- och grupperspektiv och som en förutsättning för ledarskap.

Effekterna av ledarskap för individen och organisationen ska också kunna förstås liksom ledarskapets värdegrunder. Ett mål är också att deltagaren ska få insikter om generella drivkrafter som påverkat synen på ledarskap över tiden.

Efter kursen ska deltagaren kunna identifiera principiella förutsättningar som möjliggör gott och effektivitet ledarskap av individer och grupper men också vilka faktorer som hindrar individers och gruppers uthållighet och engagemang i arbetet.

Som separat kurs

Kursen kan också läsas separat, klicka här för information om samtliga kurstillfällen.

Handelsrättslig översiktskurs 15 hp

Om kursen

Efter genomgången kurs ska deltagaren ha förståelse för rättsreglernas sammanhang och plats i samhället genom kunskaper om rättssystemets uppbyggnad, olika rättssystem och rättsregler. Deltagaren ska vidare utifrån främst företagandets men även enskildas perspektiv kunna identifiera juridiska problem genom kunskaper särskilt inom området civilrätt. Deltagaren ska också kunna lösa enklare juridiska problem och frågeställningar genom kunskaper om juridisk systematik och metod.

Som separat kurs

Kursen kan också läsas separat, klicka här för information om samtliga kurstillfällen.

Ekonomistyrning A 7,5 hp

Om kursen

Efter genomförd kurs ska deltagaren förstå och kunna hantera ekonomiska grundbegrepp inom budgetering, kalkylering och ekonomisk analys. Efter kursen har deltagaren lärt sig praktisk tillämpning av grundläggande ledningsverktyg för att fatta beslut angående taktiska och operativa produktval samt investeringsbedömningar.

Som separat kurs

Kursen kan också läsas separat, klicka här för information om samtliga kurstillfällen.

Marknadsföring A 7,5 hp

Om kursen

Efter genomgången kurs ska deltagaren ha grundläggande kunskap om marknader och marknadsföring. Deltagaren ska känna till marknadsföringens teoretiska grunder och vara väl förtrogen med marknadsföringens grundläggande begrepp och modeller. Vidare ska deltagaren kunna återge och förklara dessa grundläggande begrepp och modeller samt kunna tillämpa de grundläggande principerna för marknadsplanering på ett givet problem.

Som separat kurs

Kursen kan också läsas separat, klicka här för information om samtliga kurstillfällen.

Projektstyrning 7,5 hp

Om kursen

Under kursen ska deltagaren skaffa sig grundläggande teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter i att delta i och styra projekt. Efter avklarad kurs kan deltagaren kunna karaktärisera och förklara arbetsformen ”projekt” och redogöra för de grundläggande faserna i en grupps etablering.

Deltagaren kan praktiskt tillämpa en grundläggande projekthanteringsmodell samt kan redogöra för innebörden av, och sambanden i, åtagandetriangeln. Deltagaren har också kunskaper för att skriva, följa upp och revidera ett projekts definitionsdokument samt kan delta i och leda ett effektivt projektgruppsmöte.

Som separat kurs

Kursen kan också läsas separat, klicka här för information om samtliga kurstillfällen.

 

Extern redovisning A 7,5 hp

Kursinnehåll Block 2 60 hp

Företagsstrategi 7,5 hp

Om kursen

Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna formulera effektiva strategier för olika typer av organisationer. Som en förutsättning för detta ska hon kunna tillägna sig en förmåga att identifiera och analysera omvärldsfaktorer som driver eller utlöser förändrade resursanvändningsprinciper inom organisationen. Målet är också att deltagaren ska förstå hur organisationens struktur påverkas av externa resurser och kärnkompetens. Vidare ska deltagaren kunna utföra riskanalyser och tillhörande handlingsplaner.

Som separat kurs

Kursen kan också läsas separat, klicka här för information om samtliga kurstillfällen.

Marknadskommunikation 7,5 hp

Om kursen

Efter genomförd kurs ska deltagaren ha kunskap om marknadskommunikation som ett vidare begrepp, vilket omfattar alla de verktyg som företaget använder för att positionera sig hos, och kommunicera med, omgivningen. Efter kursen ska deltagaren också förstå vikten av kommunikation vid relationsskapande med främst konsumenter men även företagens övriga intressenter.

Utöver detta ska deltagaren ha kunskap om modeller och teorier för att förstå kommunikation och med dessa modeller och teorier kunna analysera den omgivning som påverkar kommunikationens utformning. Deltagaren ska också känna till hur konsumenter tar emot och tolkar information samt hur denna process påverkar konsumenters attityder och beteende. Avslutningsvis ska deltagaren förstå och kunna använda olika former av marknadskommunikation och förstå hur olika kommunikationsmodeller kan användas för att forma strategier utifrån en given situation.

Som separat kurs

Kursen kan också läsas separat, klicka här för information om samtliga kurstillfällen.

Marknadsföring B 7,5 hp

Om kursen

Efter avslutad kurs ska den deltagaren ha grundläggande kunskap om nationella och EG-rättsliga marknads- och konkurrensrättsliga regler. Deltagaren ska kunna tillämpa marknads- och konkurrensrättsliga regler vid marknadsföring ur ett internationellt perspektiv. Deltagaren ska också kunna bedöma företags agerande på en konkurrensutsatt marknad ur ett konkurrensrättsligt perspektiv samt ha kunskaper om grundläggande juridisk metod. Vidare ska deltagaren ska ha förståelse för grunderna för EU:s och andra internationella rättssystem.

Som separat kurs

Kursen kan också läsas separat, klicka här för information om samtliga kurstillfällen.

Marknadsrätt 7,5 hp

Om kursen

Efter avslutad kurs ska den deltagaren ha grundläggande kunskap om nationella och EG-rättsliga marknads- och konkurrensrättsliga regler. Deltagaren ska kunna tillämpa marknads- och konkurrensrättsliga regler vid marknadsföring ur ett internationellt perspektiv. Deltagaren ska också kunna bedöma företags agerande på en konkurrensutsatt marknad ur ett konkurrensrättsligt perspektiv samt ha kunskaper om grundläggande juridisk metod. Vidare ska deltagaren ska ha förståelse för grunderna för EU:s och andra internationella rättssystem.

Som separat kurs

Kursen kan också läsas separat, klicka här för information om samtliga kurstillfällen.

Bransch- & företagsanalys 7,5 hp

Om kursen

Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna göra ekonomiska bedömningar och jämförelser mellan olika företag i en specifik bransch. Efter kursen ska deltagaren också kunna redogöra för ägar- och organisationsstrukturer för ledande aktörer; personer och företag inom denna bransch.

Som separat kurs

Kursen kan också läsas separat, klicka här för information om samtliga kurstillfällen.

 

Internationell marknadsföring 7,5 hp

Om kursen

Efter kursen ska deltagaren ha förståelse och insikt i vad som driver företag till internationalisering och vad som påverkar deras etableringsstrategier för utländska marknader. Vidare ska hon ha en fördjupad förståelse för den situation som företag ställs inför vid en internationalisering samt hur den ökande globaliseringen påverkar företagens förutsättningar för internationalisering.

Deltagaren ska också ha tillägnat sig de verktyg och den förmåga som krävs för att identifiera och analysera omvärlden och kunna argumentera för eller emot alternativa strategier vid internationalisering.

Avslutningsvis ska deltagaren kunna redogöra för teoribildningen kring företagens internationaliseringsprocess och visa förtrogenhet med modeller och teoretiska resonemang inom området.

Som separat kurs

Kursen kan också läsas separat, klicka här för information om samtliga kurstillfällen.

Vetenskap & metod I 7,5 hp

Examensarbete för högskoleexamen i företagsekonomi 7,5 hp

Mål

Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren kunna:

  • Formulera och avgränsa problem
  • Söka relevant information och kritiskt granska undersökningsresultat
  • Planera och genomföra en undersökning på ett självständigt sätt
  • Färdigställa en rapport och presentera den i muntlig och skriftlig form

Innehåll

Examensarbetet bygger i hög grad på egna initiativ och självständigt arbete av kursdeltagarna. De tränas att skriva sig igenom hela processen, med syftet att göra val och avvägningar tydliga och explicita och för att kunna presentera och kommentera sitt eget och andras material på ett noggrant och genomtänkt sätt.

I kursen ingår också individuella studier för att fördjupa egna kunskaper inom de områden som är relevanta för det egna arbetet.

Poäng

7,5 högskolepoäng (ETCS)

Fakta

Omfattning

2,5 års studier parallellt med arbetet. Lektioner på FEI ges i tvådagarspass var sjunde vecka. Mellan passen läser du in litteratur och studerar online.

Utbildningsstarter

Marknadsekonom DFEI ger dig flexibilitet. Du kan påbörja utbildningen 6 gånger per år.

Tentamen

Varje delkurs har ett eller flera examinationsmoment, t ex:

  • Skriftlig tentamen som sker i Stockholm eller, om möjligt, på annan ort efter överenskommelse med FEI (särskild avgift kan utgå om tentamen sker på annan ort)
  • Inlämningsuppgift, enskilt eller i grupp
  • Muntlig presentation

DFEI-Examen

Godkänt resultat i samtliga delkurser leder till Diplom från FEI med examensbeteckningen Marknadsekonom DFEI.

Högskolepoäng

Godkänt resultat i respektive delkurs ger akademiska högskolepoäng från Högskolan Dalarna. Delkurserna omfattar 7,5 respektive 15 högskolepoäng. Godkänt resultat i samtliga delkurser ger sammanlagt 120 högskolepoäng .

Högskoleexamen

Efter utbildningen kan deltagaren ansöka om en Högskoleexamen i företagsekonomi med inriktning marknadsföring omfattande 120 högskolepoäng. Examen utfärdas av Högskolan Dalarna.

Avgift

Avgiften uppgår 255 000 kr  exkl. moms. Avgiften delas upp och faktureras årsvis.

Kursavgiften måste betalas av arbetsgivaren. Arbetsgivaren binder sig för ett block i taget. I avgiften ingår kurslitteratur och annat kursmaterial, ordinarie tentamina i Stockholm, samt lunch och kaffe vid seminarier på FEI.

Eget företag/privatperson? Delbetala med FEI Studielån från 4526 kr/mån.

Antagningskrav

Vi välkomnar anmälningar från motiverade medarbetare som har arbetsgivarens stöd och backning. Vi rekommenderar att du har minst fem års arbetslivserfarenhet, helst längre. Vidare att du har en befattning med ansvar: till exempel för produkt / kund / kundgrupp / område / projekt / lönsamhet. Din utbildningsbakgrund kan variera, det viktiga är att du har kapacitet att klara av studierna. Vi rekommenderar att du har allmän behörighet för högskolestudier, dvs. avslutad gymnasieskola men Marknadsekonom DFEI är även relevant för dig som har tidigare akademiska studier på meritlistan.

Uppdragsavtal

Kursen är ett samarbete mellan FEI och Högskolan Dalarna. Företaget som anmäler deltagare till kursen ingår ett avtal med Högskolan Dalarna angående uppdragsutbildning. Vid anmälan kommer beställaren ombes att bekräfta villkoren.

Högskolan Dalarna

Högskolan Dalarna är FEI:s samarbetspartner avseende akademisk utbildning som ger högskolepoäng. Högskolan är också en av Sveriges främsta aktörer när det gäller modern, datorbaserad distansutbildning.

Högskolor ska samverka med det omgivande samhället. En del i samverkansuppdraget handlar om fortbildning av yrkesverksamma. När detta sker på uppdrag av extern finansiär kallas det uppdragsutbildning.

Uppdragsutbildning regleras av Förordning om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760). Därutöver finns Universitets- och högskolerådets föreskrifter om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (UHRFS 2013:11).

Reglerna ovan tillämpas i utbildningen Marknadsekonom DFEI 120 hp. Det innebär bland annat att företaget som anmäler deltagare till kursen ingår ett avtal med Högskolan Dalarna avseende uppdragsutbildning. Vid anmälan av kursdeltagare, som görs online, kommer beställaren ombes att bekräfta avtalsvillkoren, en pdf-fil med det godkända avtalet mailas därefter till arbetsgivaren.

Det är viktigt att notera att kursavgiften måste betalas av arbetsgivaren. Arbetsgivaren måste vara en juridisk person (således kan inte enskild firma ingå uppdragsavtal).

Senast på FEI

  Varför valde du att gå kurserna? – Jag ville fördjupa och bredda mina kunskaper inom ekonomi ...

Läs mer

  Varför valde du att gå bokföringskurserna? – Jag fick faktiskt tipset att studera av min chef...

Läs mer

Berätta, vad ser du fram emot? – En intressant diskussion om vad det innebär att vara en del av ett ...

Läs mer

Är det något du undrar över?Vill du anmäla dig, fråga och diskutera utbildningsval eller söker kontakt med FEI i andra ärenden.
+
Hur många deltagare?

Delad kunskap är dubbel kunskap. Anmäl flera deltagare - du får rabatt för varje deltagare.

Antal deltagare

+
-
Välj kursstart
Kursstarter
    Rabatter

    Vill ditt företag bli avtalskund? Kontakta oss på info@fei.se.

    Avtalsrabatt / kampanjkod

    Uträkning
    Ordinarie avgift
    0 kr
    Din avgift
    Exklusive moms.
    0 kr
    Eget företag/privatperson? Delbetala med
    FEI Studielån från 0 kr/mån
    +