Få verktyg för att agera på områdena hållbarhet, miljö och samhällsansvar inom inköpsprocessen!
Denna YH-kurs vänder sig till dig som arbetar med inköp eller upphandling. Kursen strävar efter att ge dig kunskaper för att integrera hållbarhetsfrågor på ett affärsmässigt sätt inom inköpsprocessen, utifrån både lokala och globala perspektiv.
Kursen bedrivs på halvfart (50%), är kostnadsfri och CSN-berättigad. Du kan studera parallellt med arbetet, var du än är, med hybridformatet FEIFLEX.
Ansökan är stängd till höstens start 2024.
10 veckor, halvfart, 25 YH-poäng.
YH-kursen har en stark teoretisk förankring inom hållbar utveckling och inköpsmanagement. Kursen behandlar också leverantörskedjans hållbarhet och riskhantering utifrån hur du identifierar och hanterar hållbarhetsrisker i leverantörskedjan. Uppförandekoder och etiska inköp integreras med riktlinjer för att främja hållbarhet och samhällsansvar i inköpsprocessen.
Studier av relevant nationell och internationell lagstiftning, särskilt lagar och regler relaterade till hållbarhet och miljö, ingår också. Dessutom belyses användningen av ramverk för hållbarhetsrapportering, för att kunna kommunicera och bedöma hållbarhetsprestanda.
Sammanfattningsvis strävar kursen efter att utrusta dig med kompetenser för att integrera hållbarhet på ett affärsmässigt sätt i inköpsprocessen, utifrån lokala och globala perspektiv.
• området hållbarhet (antikorruption, arbetsrätt, mänskliga rättigheter, miljö) i inköpsprocessen.
• leverantörs hållbarhetsarbete (utifrån exempelvis uppförandekod, hållbarhetsrapportering, miljöledningssystem).
• företagets/organisationens hållbarhetsrapportering.
• hållbarhet i det egna företagets/organisationens ledningssystem.
• identifiera, analysera och hantera de etiska, kvalitets- och miljömässiga aspekterna på inköp/upphandling.
• arbeta med företagets/organisationens hållbarhetsredovisning samt beakta inköpets miljömässiga och sociala aspekter.
• integrera hållbarhetsfrågor på ett affärsmässigt sätt inom inköpsprocessen, med både lokala och globala perspektiv.
Undervisningen är inriktad på tillämpning, varvat med teoretiska block, och är utformad så att du utvecklar de kunskaper, kompetenser och färdigheter som krävs inom området. Kursens yrkesrelevans kommer pedagogiskt att tydliggöras genom följande:
• Entreprenöriellt lärande i form av problembaserade uppgifter, projektarbeten och casefall
• Teoretiska och praktiska tillämpningar
• Gruppövningar
• Medverkan av föreläsare från arbetslivet
• Studiebesök
Kursen bedrivs på halvfart (50%) och ger dig möjlighet att studera parallellt med ditt arbete. Kursen kommer att innehålla en blandning av träffar, case, diskussionstillfällen och självstudier.
Genom vårt unika hybridformat FEIFLEX kan du välja om du vill delta i undervisningen på plats hos FEI i Stockholm eller online på distans, alltid med känslan av att du närvarar i klassrummet. Undervisningen spelas dessutom in så att du har möjlighet att se och repetera i efterhand.
Grundläggande behörighet att antas till utbildningen har den som uppfyller något av kriterierna:
För att vara behörig till kursen krävs minst sex månader relevant yrkeserfarenhet inom inköp eller upphandling.
Om du har ett annat modersmål än svenska, danska, färöiska, isländska eller norska måste du ha de kunskaper i svenska som behövs för att du ska kunna klara av utbildningen.
Om du saknar grundläggande behörighet eller särskilda förkunskaper kan du åberopa reell kompetens i din ansökan. FEI kan då istället göra en bedömning av din reella kompetens. Tänk på att du måste styrka detta i din ansökan med relevanta dokument såsom intyg, arbetslivserfarenhet, kursbetyg, utlåtande eller liknande.
För att styrka din ansökan ska du skicka in kopia på signerat gymnasiebetyg. Det går bra att fotografera eller scanna dokumenten men en Word-fil med inklistrade betyg är exempel på icke godkända underlag. Om du har utländska betyg ska dessa översättas och valideras. Det kan du göra via Universitets- och högskolerådet (UHR) läs mer på www.uhr.se.
Det är godkänt med foto på pappersbetyg, eller en skärmdump på betyg från antagning.se eller gymnasiala meriter, så länge betyg, poäng, namn och personnummer syns tydligt.
Tidigare relevant utbildning och relevant arbetslivserfarenhet utgör grund för urvalet. Det utgör grunden för en antagningslista. Ledningsgruppen fattar beslut om antagningen utifrån antagningslistan.
När urvalet är gjort lämnas antagningsbesked. Om du blivit antagen måste du svara inom den tidsram som är satt för att behålla din plats. Svarar du inte går platsen vidare till nästa på tur.
De som inte har antagits kommer att bli placerade på reservlistan. När en antagen tackar nej till sin plats ges erbjudande till första reserv. Reserver antages löpande fram till tre veckor efter kursstart. Vill du inte stå som reserv eller inte längre är intresserad vill vi gärna att du meddelar oss det.
Denna kurs berättigar till studiemedel. Kontakta CSN för mer information, www.csn.se
Skicka gärna frågor till oss på yh@fei.se eller se om vi är live i chatten längst ner i högra hörnet.
Denna YH-kurs vänder sig till dig som arbetar med inköp, upphandling, logistik eller Supply Chain. Kursen strävar efter att ge dig konkreta verktyg och arbetssätt, strategier för Supply Chain och...
Brinner du för att skapa goda affärer och vill ha en framtida inköpskarriär? Yrkeshögskoleutbildningen till Kvalificerad Inköpare hos FEI är etablerad som en av de viktigaste utbildningsvägarna för dig! Under...