Vägarna mellan YH och högskola måste bli fler – och tydligare

Det svenska utbildningssystemet möjliggör i viss utsträckning övergångar mellan yrkeshögskola och högskola – men utan enhetliga strukturer eller nationella riktlinjer. Det konstateras i SÖM-projektet (Systemutveckling för ökad övergång mellan yrkeshögskola och högre utbildning), vars slutrapport nu är publicerad.
  • Artiklar

Bakom projektet, som finansierats av Vinnova, står Högskolan Väst i samverkan med flera svenska lärosäten och utbildningsanordnare, samt aktörer som Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) och Universitets- och högskolerådet (UHR). Bland de medverkande utbildningsanordnarna finns FEI.

Att underlätta övergångar mellan utbildningsformer är inte bara en fråga om individens möjligheter – det är också en strategisk fråga för kompetensförsörjningen i samhället. Bättre övergångar bidrar till livslångt lärande, bättre matchning på arbetsmarknaden och ökad rättvisa i utbildningssystemet. I dag uppstår onödiga hinder som kan göra det svårt för personer med yrkeshögskoleutbildning att bygga vidare på sin kompetens inom högskolan – eller för högskolestudenter att byta spår mot en mer yrkesinriktad väg. Många som studerar vid universitet och högskolor hade egentligen behövt en yrkeshögskoleutbildning, medan många som läser vid yrkeshögskolan kommer vilja fortsätta till högskoleutbildningar.

Projektet har analyserat hinder kopplade till validering, tillgodoräknande och behörighet, och testat modeller för digitala systemstöd som kan underlätta beslutsprocesser inom lärosätena.

FEI:s internationella samarbete med Coventry University i Storbritannien lyfts i rapporten som ett gott exempel. Där erbjuds personer med YH-examen möjlighet att bygga vidare mot en brittisk kandidatexamen – utan att börja om.

"För oss har det varit värdefullt att bidra med ett praktiskt case där tillgodoräknande fungerar i vardagen. Det är tydligt att det finns ett behov av liknande lösningar även inom det svenska utbildningssystemet," säger Azadeh Lind, affärsområdeschef på FEI och FEI:s representant i SÖM-projektet.

Bland annat föreslår rapporten:

  • Ett nationellt digitalt systemstöd som hjälper lärosäten att bedöma reell kompetens på ett rättvist och transparent sätt
  • Riktad finansiering till lärosäten för att kunna hantera tillgodoräknanden effektivt
  • Tydligare dokumentation från YH-anordnare för att underlätta och kvalitetssäkra bedömningar
  • Starkare samverkan mellan utbildningsformer, med lärdomar från internationella modeller där övergångar är mer etablerade

Men för att detta ska bli verklighet krävs både politisk vilja och strukturella förändringar. Övergångar mellan YH och högskola måste bli en självklar och integrerad del av det svenska utbildningssystemet – inte ett undantag.

Publicerad den 27 maj 2025