Kursledaren Dag Lotsander tog The Toyota Way till Sverige: ”Metodiken fungerar i alla företag”

Lean Management är världens mest kända metod för verksamhetsutveckling, där fokus är att skapa maximalt kundvärde baserat på de resurser som finns. Metoden har sitt ursprung i Toyota Production System, och infördes i Toyotas svenska verksamhet av beteendevetaren och Toyota-chefen Dag Lotsander. Nu lär han ut metodiken under delkursen Kundfokus & effektivitet som ingår i FEI:s utbildning Certifikat VD-kompetens.

– Metodiken Lean är i grunden en filosofi och inställning som innehåller konkreta verktyg och metoder inom problemlösning. Jag har hållit i kursen sedan 2014, men har 30 års erfarenhet av Lean och vet både hur och varför det fungerar. Det är den kunskapen som deltagarna får med sig från kursen, säger Dag Lotsander.

Dag Lotsander är upplärd inom originalet till Lean och är en av Sveriges mest erfarna Lean-konsulter. Han har en över 20 år lång karriär som ledare inom Toyota och ansvarade för införandet av The Toyota Way i Sverige. Efter 11 år som konsult och föreläsare är han sedan 2019 tillbaka i Toyotas organisation, som vd i Toyota återförsäljarförening, men han fortsätter även hålla kurser i Lean Management, nu hos FEI.

– Det är många som arbetar med The Toyota Way i näringslivet och som tror sig veta vad det är, men som tyvärr missar målet.

Kursen Kundfokus & effektivitet ingår i FEI:s utbildning Certifikat VD-kompetens, som skapar förutsättningar för att lyckas i rollen som vd, vare sig du är ny eller erfaren i rollen. Dag har hållit i kursen i olika sammanhang sedan 2014 och använder praktiska exempel för att förklara bakgrunden till Lean Management och hur det har lett till framgång i så många olika bolag.

– Jag har lång erfarenhet både av vd-arbete och av att lära ut Lean Management. Jag vet hur viktigt det är att få konkreta verktyg, som är klara att använda i vilket bolag som helst. Syftet med min kurs är att förklara och exemplifiera metodikerna som Lean Management bygger på inom exempelvis utveckling, kommunikation och effektivisering. Min kurs är därmed praktiskt orienterad, deltagarna får bland annat utskrivna mallar där metodiken beskrivs steg för steg samt hur de implementeras.

Kursen Kundfokus & effektivitet ingår i utbildningen Certifikat VD-kompetens, som ger dig kunskaperna och inspirationen du behöver för att kunna nå framgång i rollen som VD. Det är en välbeprövad utbildning med många nöjda deltagare. Efter ett godkänt slutprov får du ditt certifikat i VD-kompetens, som ett kvitto på dina ledarkunskaper inför framtida uppdrag.

Läs mer och anmäl dig till utbildningen Certifikat VD-kompetens med start den 7 september. 

Publicerat den 21 juni 2022