”Marknadsavdelningen får en viktigare roll i framtiden”
– Marknadsavdelningen är väldigt viktig i framtidens företag och civilekonomer berörs i hög grad av teknikskiftet som digitaliseringen medför. Med marknadsföring baserad på data och kunskap kan företag på ett bättre och billigare sätt analysera information om kunders köpbeteenden, säger Jukka Hohenthal.
Att kunna tolka och analysera marknadsinformation och överföra till företagets behov är centralt i framtidens marknadsavdelningar. Med hjälp av digitala verktyg som Google Analytics 360 och SAP Hybris kan företag bättre förstå och kommunicera med sina kunder.
– Alla företag behöver hantera en verklighet där digitala verktyg är en självklar del. Marknadschefens roll är idag kanske den svåraste, eftersom man måste hantera övergången samtidigt som man själv har ett stort kompetensbehov och ska lära sig nya verktyg, säger Jukka Hohenthal som menar att traditionella organisationer står inför ett antal utmaningar för att bli kunskaps- och datadrivna.
– De behöver få ny och gammal teknik att samverka, samtidigt som det ofta saknas intern kompetens. Digitala verktyg i sig är inte de viktiga, utan hur företagen lär sig hantera och tolka marknadsdata.
Jukka Hohenthal föreläser om digital marknadsföring på FEIs utbildning The Scandinavian MBA.
Publicerat den 22 januari 2018